Pocta Richardu Widmarkovi

Předtím, než se Richard Widmark (1914–2008) v druhé polovině 40. let etabloval v Hollywoodu jako představitel ikonických noirových padouchů, proslavil se na rozhlasové scéně. V letech 1941 a 1942 mohli posluchači a posluchačky jeho charismatický hlas denně slyšet například v dramatu Front Page Farrell. V řadě dalších rozhlasových programů vystupoval v průběhu této i dalších dekád.

Za svou první filmovou roli v divácky i kriticky úspěšném noiru Polibek smrti (1947) v režii Henryho Hathawaye, kde zazářil v epizodní roli padoucha s ďábelským smíchem Tommyho Uda, získal Zlatý glóbus pro nejslibnějšího nováčka a zároveň byl i nominován na Oscara. V ten moment se v žánru kriminálního filmu zaškatulkoval v rolích sociopatických zločinců. Následujícího roku byl obsazen do noirů Bezejmenná ulice, jenž letos uvedeme v rámci jeho herecké pocty, a Klub u cesty a do westernu Žluté nebe. Po boku debutujícího Sidneyho Poitiera exceloval v noiru tematizujícím rasové předsudky Není cesty ven (1950). Téhož roku byl uvedený i další z ikonických noirů Noc a město, který v nádherných exteriérech Londýna natočil Jules Dassin a kde Widmark po boku herečky Gene Tierney ztělesnil bezcharakterního podvodníka. Neméně známá je i jeho role násilnického kapsáře z noiru Samuela Fullera Zátah na Jižní ulici (1953), v němž rezonovala tehdejší atmosféra studené války.

Následující Widmarkova kariéra byla ve znamení postupného přerodu v pozitivní, hrdinské postavy, jako tomu bylo už začátkem 50. let například v Kazanově noiru z New Orleans o strachu z epidemie plicního moru Panika v ulicích (1950), v komorním noiru Klepáním se neobtěžuj (1952), kde mu byla hereckou partnerkou Marilyn Monroe, nebo později v barevném noiru Past (1959).

V následujících dekádách se často objevoval v akcí a dobrodružstvím protkaných filmech, jako například v ponorkovém dramatu o hrozbě atomové války Peklo a velká voda (1954) či ve epických westernech typu Alamo (1960) Jak byl dobyt Západ (1962) a Podzim Cheyennů (1964), u nichž spolupracoval s legendami žánru Johnem Waynem, Johnem Fordem či Henrym Fondou. Svou hereckou kariéru zakončil účinkováním v dramatu Pravé barvy (1991), kde hrál po boku tehdejších mladých filmových hvězd Johna Cusacka a Jamese Spadera.

Jana Bébarová

Partneři

Tento web používá k poskytování informací a analýze návštěvnosti soubory cookies. Jeho prohlížením s tím souhlasíte.

více souhlasím