Retrospektiva Roberta Siodmaka
12.5.2025

Až na třináctý ročník festivalu jsme si schovávali retrospektivu Roberta Siodmaka, režiséra, který spolu s dalšími hollywoodskými velikány, jako byli Billy Wilder, Fritz Lang nebo Anthony Mann, nejprůrazněji a nejkonzistentněji formoval noirovou poetiku. Siodmak se narodil na přelomu 19. a 20. století v Drážďanech. K filmu se dostal jako pětadvacetiletý a ještě před dovršením třicítky se spolu s mladším bratrem Kurtem (později Curtem), Fredem Zinnemannem, Billym Wilderem a Edgarem G. Ulmerem podílel na přelomovém němém filmu Lidé v neděli (Menschen am Sonntag, 1929). Po nástupu Hitlera k moci stejně jako mnozí další odešel do Francie, kde se věnoval různým žánrům a jen v roce 1936 stihl dokončit čtyři filmy. Politický vývoj v Evropě a jeho židovský původ jej však na konci dekády přiměly pokračovat v cestě dál až na druhou stranu Atlantiku.
V Hollywoodu Siodmak začal jako režisér béčkových filmů, které se ukázaly jako vhodné tréninkové pole pro bohatou sérii filmů noir, jimž se programově věnoval mezi lety 1944 a 1950. Siodmakovy noiry se vyznačují skvělým vystižením velkoměstské atmosféry, inovativním přístupem k narativu skrze užívání rozsáhlých retrospektiv i složitějších vyprávěcích vzorců a vizuální vynalézavostí, která podporuje celkovou atmosféru bezvýchodnosti a fatalismu. Mnohé ze Siodmakových filmů jsme na festivalu již uvedli, ale tentokrát nabízíme možnost ocenit jeho tvorbu jako komplexní soubor opakujících se motivů a formálních technik. K reprízám bude patřit psychologický thriller Temné zrcadlo (The Dark Mirror, 1946, Noir Film Festival 2016) se skvělou Olivií de Havilland a noirově čistá práce v podobě snímku Křížem krážem (Criss Cross, 1949, NFF 2015). Premiérově pak uvedeme netradiční viktoriánský příběh Scotland Yard zasahuje (The Suspect, 1944) a Podivný případ strýčka Harryho (The Strange Affair of Uncle Harry, 1945), který vytváří vítané pojítko k sekci Pozor, spoiler! Další programová odhalení si necháváme na později, těšte se!