Noir v soudní síni
26.4.2025

Filmy noir se nejčastěji odehrávají v barech a nočních klubech, temných zadních uličkách, v okolí dostihových závodišť a boxerských ringů nebo v zapadlých zašívárnách – zkrátka v prostředí, kde se ostřílení zločinci cítí jako doma a kam se naopak spořádaní občané vydávají jen se sebezapřením nebo z donucení. Někdy se ale kola spravedlnosti dají do pohybu a filmové příběhy nás zavedou do kanceláří soukromých detektivů, na policejní stanice nebo do majestátních soudních síní. Právě soudy, v nichž se rozhoduje o vině a nevině noirových protagonistů, budou v centru pozornosti další sekce 13. ročníku Noir Film Festivalu.
Všechny čtyři zvolené filmy vedle soudního prostředí spojuje mimořádně silné obsazení, které musí potěšit každého noirového fanouška. V Zaklepej na něčí dveře (Knock on Any Door, 1949) hraje Humphrey Bogart obhájce, jenž se jako rodinný známý ujme případu mladistvého delikventa obviněného z vraždy policisty. V Lid vs. O’Hara (The People Against O’Hara, 1951) exceluje Spencer Tracy v roli stárnoucího a chybujícího advokáta, který zjišťuje, že už na vysokou soudní hru jednoduše nestačí. Jedním z mnoha filmů, které daly vyniknout hereckému mistrovství Edwarda G. Robinsona, je noirové drama Ilegální (Illegal, 1955), kde výřečný prokurátor udělá osudový omyl a čeká ho prudký kariérní pád. A konečně Svědek obžaloby (Witness for the Prosecution, 1957) legendárního Billyho Wildera – s hvězdným obsazením v čele s Charlesem Laughtonem a Marlene Dietrich – nabízí zamotaný příběh vraždy podle divadelní předlohy Agathy Christie, který vrcholí sérií překvapivých odhalení, jež vytvářejí spojení s letošní hlavní tematickou sekcí Pozor, spoiler!