Jihokorejský noir
29.7.2025

V letošní sekci věnované jihokorejským iteracím žánru noir je k dispozici přehlídka výjimečných snímků reprezentujících několik dekád. Mezi hlavní charakteristiky tohoto výběru patří žánrová hybridita, intenzivní emocionální dopad a nadčasová témata. Květina v pekle (Jiokhwa, 1958) divákům předloží tíživý příběh tematizující existenci na okrajích společnosti vyrovnávající se s kolektivním traumatem. Již několikrát adaptovaná Služebná (Hanyeo, 1960) se v sekci objeví ve své původní adaptaci. Známý příběh o ženě, jejíž přítomnost vyústí v rozpad společensky lépe postavené rodiny, figuruje mezi nejikoničtějšími díly korejské kinematografie nejen 60. let. Vedle něj stojí také Navždy s tebou (Geudaewa yeongwonhi, 1958), film nejen vizuálně působivý, ale také historicky významný v kontextu díla svého režiséra, Yu Hyun-moka. Sekce však nezůstává v 50. a 60. letech – ze současnějších děl zahrnuje Vzpomínky na vraha (Salinui Chueok, 2003) od Pong Džun-Hoa, který před pár lety uchvátil globální publikum Parazitem. Film Vzpomínky na vraha je založen na pravdivých událostech a pokračuje v sekčním trendu společenské kritiky. Nejnovějším zástupcem korejské kinematografie je pak Podezřelá (Heeojil gyeolsim, 2022), žánrově komplexní, s divákem si pohrávající dílo, oceněné na festivalu v Cannes. (bk)