Michael Mann – architekt zločinu
Důraz na řemeslo, jakkoliv morálně pochybné, džungle velkoměsta vyvedená v neonech a stínech, a občas znepokojující, až voyeuristická kamera – takové jsou neo-noirové thrillery z dílny Michaela Manna. Jeho postavy a zápletky spadají pohodlně do žánrových mantinelů: zloději a vrazi se potkávají se svými narativními zrcadly v podobě tvrdých či přinejmenším nesmírně odhodlaných vyšetřovatelů v až filozofických hrách na kočku a myš. Stranou však nezůstává ani náhodný John Doe, nacházející se ve špatný čas na špatném místě a vržený do víru nepředvídatelných a nebezpečných událostí. Ve výběru z Mannova díla, který tato programové sekce nabídne, nebude chybět právě ani Collateral (2004), v němž se jedné obyčejné losangeleské noci neméně obyčejný losangeleský taxikář Max omylem zaplétá s tajemným pasažérem Vincentem. Samozřejmě nelze opomenout také Mannův ikonický, téměř tříhodinový střet osobností detektiva Hanny a lupiče McCauleyho v Nelítostném souboji (Heat, 1995), v němž bude mimo jiné možné zavzpomínat i na Vala Kilmera. Lze v něm najít určité tematické a charakterové paralely s jeho starším filmovým sourozencem, Zlodějem (Thief, 1981). Pozadu za těmito hity nezůstává ani příběh veřejností obdivovaného gangstera Johna Dillingera, ztvárněného Johnnym Deppem v Mannových Veřejných nepřátelích (Public Enemies, 2009), a režisérův úkrok do kyberzločinu, který představuje možná méně známý Hacker (Blackhat, 2015).