K chystanému programu 12. ročníku

Ve druhé polovině srpna (22.–25. 8.) se na hrad Český Šternberk opět vrátí nezaměnitelný festival filmů noir, na němž budou tradičně prezentovány zejména americké, britské nebo československé snímky tohoto klasického filmového žánru, které letos poprvé doplní i několik snímků polské provenience.

Program dvanáctého ročníku bude znovu rozdělen do osmi programových sekcí. Návštěvu tohoto noirového svátku si jeho návštěvníci budou moci zpestřit doprovodnými koncerty jazzu a swingu na nádvoří Hany Maciuchové nebo projekcí seriálu Metoda Markovič: Hojer (2024) z originální produkce mediálního partnera festivalu, jímž je platforma Voyo. Filmoví fanoušci se mohou těšit i na premiérové vydání dalšího „zapomenutého“ československého snímku v DVD edici, kterou rozšíří komorní drama režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna z roku 1959, s mimořádnými hereckými výkony Dany Medřické a Karla Högera.

Letošní hlavní programová sekce se zaměří na pouštní noir, tedy filmy, které jsou netypicky zasazeny do prostředí vyprahlých pouští a opuštěných zapadákovů (např. Pouštní běsy /1947/, Šátek /1951/ nebo Tahle země není pro starý /2007/). Inspirací byla specifická poetika hudební skupiny Still Corners, která svůj styl často popisuje jako desert noir. Spletitá síť velkoměstské džungle utkaná z táhlých bulvárů, temných bočních uliček, cigaretovým kouřem zastřených nočních podniků a k nebi se tyčících výškových budov je nejtypičtější lokací noirových příběhů. Vyprávění o osudovém zločinu, zhoubné vášni a toxických vztazích našla své místo také ve westernových kulisách.

Dále program nabídne adaptace detektivních románů ženských autorek v sekci To je vražda, napsala, čímž sleduje zpochybnění časté představy, že drsné detektivky a kriminálky psali jen muži jako Raymond Chandler nebo James M. Cain. Zastoupeny budou například adaptace románů Very Caspary Laura a Bedelia nebo film Točité schodiště podle Ethel Liny White. Speciální sekce pak nabídne tzv. Tech-noir, tedy temné filmy, kde se dystopická vize budoucí společnosti snoubí se zájmem o technologie. Letošní režisérská retrospektiva se zaměří na Phila Karlsona, jednu z nejvýraznějších osobností amerického filmu noir 50. let. Tradiční pocty hereckým ikonám klasického Hollywoodu, jejichž tváře jsou výrazně spjaty s filmem noir budou patřit herečce Kim Novak ve snímku Snadný cíl (1954) a Edwardovi G. Robinsonovi jako drsnému otci rodiny Monettiů ve snímku Dům cizinců z roku 1949. Návštěvníky rovněž čeká za osobní účasti režiséra Pavla Soukupa a herců Petra Lněničky a Petra Uhlíka zvláštní filmové uvedení šestidílného seriálu Metoda Markovič: Hojer.

,,Naším dlouhodobým cílem je mapovat noirový kánon, ale také ho různými způsoby zpochybňovat nebo rozšiřovat. Máme soupisy filmů a jmen, které chceme postupně pokrýt, a hledáme mezi nimi tematické a stylové průniky, jenž nám dávají smysl. Do hry ale vstupují i ryze pragmatické faktory, jako je dostupnost filmu na nějakém kvalitním nosiči a cena práv” vysvětluje dramaturg festivalu Milan Hain výběr titulů pro daný ročník. Obstojí tento žánr v konkurenci akčních filmů, které nabízí zvučná herecká jména? ,,Festival spoléhá na zájem filmových fajnšmekrů, kteří od filmu nutně nevyžadují nejmodernější technologie a nonstop akci a namísto toho se nebojí objevovat různá polozapomenutá zákoutí filmové historie. Film noir jako určitý styl nebo světonázor má své nezastupitelné místo i v současné tvorbě, což v poslední době skvěle dokumentuje obliba seriálů, jako jsou Ripley a Sugar.”

Kompletní program festivalu bude zveřejněn 1. července 2024. Od tohoto data bude možné rezervovat a zakoupit jednotlivé vstupenky na všechny projekce. Již nyní je však možné pořídit základní festivalové akreditace.

Prodej festivalových pasů zahájen

Dnešním dnem jsme zahájili prodej základních festivalových pasů – Celofestivalových, Víkendových a Jednodenních. Veškeré informace o cenách a platbě najdete zde.

Stále je možné si rovněž zakoupit některé ubytovací balíčky. Více informací zde.

Pokud máte zájem o jakékoli kratší festivalové ubytování (pouze na 1–2 dny), neváhejte a pište na adresu ubytovani@noirfilmfestival.cz.

Retrospektiva Phila Karlsona

Letošní režisérská retrospektiva se zaměří na Phila Karlsona (1908–1985), jednu z nejvýraznějších osobností amerického filmu noir 50. let. V krátkém období mezi roky 1952 a 1957 Karlson natočil sérii osmi noirových snímků, které jsou charakteristické přímým, úsporným a nekompromisním stylem, vysokou mírou zobrazeného násilí (přinejmenším na dobu svého vzniku) a snahou zachytit boj jednotlivce proti nefungujícím či zkorumpovaným institucím. Protagonisté Karlsonových filmů se – většinou ne vlastní vinou – zaplétají do sítě zločinu (častý motiv nespravedlivého obvinění), z níž se musejí dostat sami, bez pomoci policie či soudů, na něž se nelze spolehnout. Karlson často spojuje kvazidokumentaristické postupy (inspirace skutečnými událostmi přiznaná úvodním titulkem, užití autentických lokací, heterodiegetický vypravěč) se stylizací, kdy uplatňuje expresionistické svícení, vychýlené úhly kamery či extrémně velké detaily obličejů hlavních hrdinů a jejich protivníků. Naše kolekce čtyř filmů nabídne skvělou příležitost blíže se seznámit s tvůrcem, který by měl být z hlediska přínosu filmu noir spojován v jednom dechu s Billym Wilderem, Fritzem Langem nebo Robertem Siodmakem.

Pouštní noir

Spletitá síť velkoměstské džungle utkaná z táhlých bulvárů, temných bočních uliček, cigaretovým kouřem zastřených nočních podniků a k nebi se tyčících výškových budov je nejtypičtější lokací noirových příběhů. Jak jsme však v programu našeho festivalu v minulosti ukázali, vyprávění o osudovém zločinu, zhoubné vášni a toxických vztazích našla své místo i ve westernových kulisách. Noiroví protagonisté rovněž nezřídka před svou minulostí či nedávným fatálním životním přešlapem prchali do hor či na venkov, kde v touze po životním restartu hledali útočiště. Možnost úniku před ruchem a hříchy velkoměstského života jim skýtaly i rozlehlé americké pláně a vyprahlé pouště. Právě zde budou zasazena dějství snímků letošní hlavní sekce POUŠTNÍ NOIR.

Pocta Edwardu G. Robinsonovi

Edwarda G. Robinsona (1893–1973) pozná každý, koho pohltilo kouzlo filmu noir. Herec nepříliš vysokého vzrůstu, leč velkého charismatu oplýval pronikavým hlasem a uhrančivým, mnohdy až děsivým pohledem v tváři ostře řezaných rysů. Než se v americké kinematografii dostal na začátku 40. let ke slovu klasický film noir, proslavil se se Edward G. Robinson v populárním filmovém žánru předchozí dekády: gangsterce. Konkrétně rolí kriminálníka Rica Bandelly v Malém Cézarovi (1931). Obdobně nelítostně jednající postavu lodního kapitána později ztvárnil např. ve filmové stejnojmenné adaptaci románu Mořský vlk od Jacka Londona (1941). V podstatně smířlivější poloze jej představily ikonické noiry Pojistka smrti (1944), Žena za výlohou (1944) či Šarlatová ulice (1945). Robinsonův herecký odkaz letos na festivalu připomeneme jeho postavou ze záporáckého ranku: Gina Monettiho, tvrdého newyorského bankéře stojícího v čele přistěhovalecké rodiny plné dysfunkčních vztahů, kterého ztvárnil ve snímku Josepha L. Mankiewicze Dům cizinců (1949).

Pocta Kim Novak

Tradiční součastí našeho festivalového programu jsou dvě pocty hereckým hvězdám klasického Hollywoodu, jejichž tváře jsou výrazně spjaty s filmem noir. Jedna z těch letošních bude patřit herečce Kim Novak (*1933), jejíž hvězdná kariéra trvala sice relativně krátce, zato však za sebou zanechala nepřehlédnutelné role v ikonických filmech, jako jsou Premingerův Muž se zlatou paží (1955) či Hitchcockovo Vertigo (1958). My v programu 12. ročníku uvedeme noir Snadný cíl, ve kterém se Kim Novak v roce 1954 uvedla ve své debutové roli. Ve snímku z produkce studia Columbia režírovaném Richardem Quinnem představuje svůdnou femme fatale, která přivádí na scestí policejního detektiva, jehož herecky ztvárnil Fred MacMurray.

Informace o štědrých akreditacích na 12. ročník

V záložce Vstupenky a pasy najdete veškeré informace o letošních cenách a hodnotách tzv. štědrých akreditací, tedy NOIR, SPONZOR a PARTNER pasů. Ty je možné zakoupit a podpořit tak letošní ročník festivalu již od 1. 3. 2024 Prodej základních akreditací bude možný až od 1. 5. 2024, prodej jednotlivých vstupenek potom ode dne zveřejnění kompletního programu, tj. od 24. 6. 2024.

Případné dotazy ke štědrým akreditacím je možné směřovat na známý e-mail: vstupenky/zavináč/noirfilmfestival.cz .

 

Vzpomínka na 11. ročník ve vzkazech festivalu

„Když festival, tak ten váš! Noir!“
Libuše Švormová

„Vidět, co normálně nevidím… to je NOIR! Děkuju.“
Jana Plodková

„Děkuji za krásnou 1. zkušenost s NOIR filmem. ❤️“
Eva Adamczyková

„Bulvárnímu plátku dávám 1 ❤️, ale to je jediný bulvární plátek, který stojí za to.“
Světlana Witowská

„Konečně jsem viděla Kirka Douglase na velkým plátně! Díky! Ať žije Noir Film Festival! ❤️“
Judit Pecháček

Vaše podpora 12. ročníku NFF

Vážení příznivci Noir Film Festivalu, milí dárci :),

 
moc děkujeme za finanční dar(y), který/é jste festivalu poskytli v roce 2023.
Můžete-li, zachovejte nám prosím přízeň i nadále, protože i s ohledem na krácení dotací vaši štědrost uvítáme i v tomto roce.
 
*Od dnešního dne můžete přispět na obvyklý festivalový účet (107-5323330277/0100) darem v libovolné výši, za nějž vám festival nabídne odpovídající protihodnotu/benefit(y) související s připravovaným 12. ročníkem, který se uskuteční ve dnech od 22. do 25. 8. 2024 opět na hradě Český Šternberk. Pokud se rozhodnete přispět tímto způsobem, uveďte prosím ve zprávě pro příjemce, že se jedná o “dar 12. NFF” nebo jen “dar NFF” a vaše jméno a příjmení
 
**Od 1. března bude možné zakoupit jednu či více z obvyklých 50 “štědrých akreditací” (Partner pas /5x/, Sponzor pas /10x/ nebo Noir pas /35x/), jako protihodnotu za poskytnutý dar vám však některou z těchto akreditací můžeme nabídnout už nyní. Deset těchto akreditací jsme již v prvních dvou týdnech nového roku dárcům nabídli a poskytli.
Cena “Partner“ a „Sponzor pasu“ zůstává stejná jako v minulých letech, cenu “Noir pasu” jsme nuceni pro letošní ročník zvýšit o 200 Kč, a to na 2.700 Kč. 
Jako benefit za poskytnutý dar je možné samozřejmě získat s předstihem i Celofestivalový nebo Víkendový pas či pasy.
 
***Od letošního roku máte rovněž možnost rozdělit dar festivalu do pravidelných měsíčních příspěvků, a to v hodnotě od 100 Kč do 2.500 Kč. I v takovém případě je potřeba do zprávy pro příjemce uvést, že jde o “pravidelný dar NFF“ a vaše jméno a příjmení. 
 
Pokud potřebujete vystavit „Potvrzení o přijetí daru” festivalu za rok 2023 (pro případný odpočet od základu daně), napište a pošlete prosím na jakou částku, místo vašeho trvalého bydliště a datum narození. Potvrzení následně obdržíte e-mailem.
 
Děkuji mnohokrát za podporu 12. ročníku NFF v libovolné formě a budu se těšit opět na viděnou v srpnu na Českém Šternberku!
 
Vítek Grigartzik,
výkonný ředitel Noir Film Festivalu

Ozvěny 11. NFF v Brně, Křivoklátě a Boskovicích

Brno (16. – 31. 1. 2024, Kino Art a Kino CIT)
16. 1., 20:15 Nebudou mi věřit
27. 1., 18:00 Eso v rukávu
30. 1., 20:15 Bulvární plátek
31. 1., 20:04 Půlnoční mše
PROGRAM a VSTUPENKY ZDE

Křivoklát (20. 1. 2024, Biograf Sokol Křivoklát)
20. 1., 14:30 Bulvární plátek
20. 1., 16:30 Eso v rukávu

Boskovice (8. a 13. 2. 2024, místo a čas projekcí budou upřesněny)
8. 2. Eso v rukávu
13. 2. Cutterova cesta

Partneři

Tento web používá k poskytování informací a analýze návštěvnosti soubory cookies. Jeho prohlížením s tím souhlasíte.

více souhlasím