Pocta Joan Bennett

Hollywoodská herečka Joan Bennett (1910–1990), noirovým fanouškům a fanynkám známá především z amerických filmů Fritze Langa, pocházela z početné herecké rodiny. Na divadelních prknech vystupovala nejen její matka Adrienne a otec Richard (který rovněž účinkoval i v němých filmech), ale i její starší sestry Constance a Barbara. Právě s rodiči a sestrami se Joan Bennett již v šesti letech objevila před filmovou kamerou ve snímku Údolí rozhodnutí (1916).

V Hollywoodu se začala prosazovat na konci 20. let, přičemž v 30. letech již byla – ještě jako přirozená blondýna – hojně obsazovaná. Jako herecká partnerka Spencera Tracyho účinkovala v romanci Chtěla milionáře (1932) a komedii Já a moje holka (1932). Po boku další hvězdy 30. let, Katharine Hepburne vystupovala v jedné z filmových adaptací románu Luisy May Alcott Malé ženy (1933).

Následující kariéra Joan Bennett byla spojená s nezávislým filmovým producentem Walterem Wangerem, který byl v letech 1940–1965 rovněž jejím manželem. Postupně se začala objevovat v rolích okouzlujících, svůdných osudových žen, vedle Louise Haywarda například v dobrodružných romancích podle Alexandra Dumase Muž se železnou maskou (1939) a Syn Monteho Crista (1940).

S Fritzem Langem Bennett poprvé spolupracovala na válečném thrilleru Hon na člověka (1941), o pár let později pak na dvojici dnes již ikonických noirů Žena za výlohou (1944) a Šarlatová ulice (1945), v nichž ztvárnila osudové ženy postaršího muže s tváří herce Edwarda G. Robinsona. Neméně populární dodnes zůstává i další Langův snímek, v němž vystupovala, gotický noir Tajemství za dveřmi (1948).

Noirová filmografie Joan Bennett rovněž čítá snímky jako Žena na pláži (1947) v režii Jeana Renoira, Prázdný trumf (1948) od Steva Sekelyho s kamerou noirového mága Johna Altona či Lehkovážný okamžik (1948) v režii dalšího německého emigranta Maxe Ophülse. Posledně jmenovaný film, který letos uvedeme v programu jako poctu jejímu hereckému odkazu, značil její posun do rolí pečujících manželek a matek. Těmi se nejvíce proslavila ve dvojici komediálních filmů v režii Vincenta Minnelliho Nevěstin otec (1950) a Jak je těžké být dědečkem (1951), kde vystupovala znovu po boku Spencera Tracyho.

Hereččinu filmovou kariéru v té době poškodil medializovaný skandál, vlekoucí se od prosince 1951, kdy její manžel Walter Wanger ze žárlivosti postřelil jejího agenta Jenningse Langa. Hollywoodská studia se ji rozhodla raději neobsazovat, a tak začala vystupovat na divadelní scéně. Před kameru se vrátila až v polovině 50. let, například v divácky úspěšném melodramatu Douglase Sirka Vždycky je tu zítřek (1956). V letech 1966–1971 hrála v hororové soap opeře Temné stíny, kterou vysílala stanice ABC, na niž navázal celovečerní upírský horor Dům temných stínů (1970), v němž svou roli zopakovala. Ve znamení hororu skončila i její filmová kariéra – poslední hereckou rolí jí byla postava Madame Blanc ve slavném giallu Suspiria (1977) od Daria Argenta.

Představujeme hlavní programovou sekci 11. ročníku

NOVINÁŘSKÝ NOIR

Nejen postavy zločinců a detektivů, ale i postavy novinářů mají v noirových filmech své pevné místo. Jakožto protagonistům, jejichž žurnalistická práce je důležitou součástí zápletky a posunuje děj kupředu, se novinářům dostalo největšího prostoru na přelomu 40. a 50. let –– v době, kdy se pod vlivem válečných filmových týdeníků ve filmu noir implementovala dokumentární stylizace a drsné příběhy soukromých detektivů, často vycházející z románové fikce, nahrazovaly právě postavy novinářů (či policistů). Ti ve svém investigativním pátrání suplovali aktivity soukromých oček a přebírali jejich charakterové vlastnosti jako cynismus a workoholismus, nezřídka i sex-appeal a záletnictví.

Hlavní programová sekce 11. ročníku, příznačně nazvaná NOVINÁŘSKÝ NOIR, v ústřední pětici titulů mimo jiné představí snímek Chicagská uzávěrka (Chicago Deadline, 1949, režie: Lewis Allen), v němž Alan Ladd ztělesnil reportéra v příběhové variaci Laury (1944) a Občana Kanea (Citizen Kane, 1941). Senzacechtivý novinář-oportunista se dostane ke slovu v noiru Vydírání (Shakedown, 1950, režie: Joseph Pevney), zatímco o bulvárních taktikách a vnitřních pnutích v novinové redakci bude pojednávat film Bulvární plátek (Scandal Sheet, 1952, režie: Phil Karlson).

Poděkování dárcům a dárkyním

Děkujeme mnohokrát vám všem, kteří jste v lednu podpořili svými finančními dary přípravy Noir Film Festivalu 2023. Na festivalový účet přišlo krásných 191.811,- Kč! Jako protihodnotu jsme našim dárcům a dárkyním poskytli již 12 Sponzor a 10 Noir pasů. Věřte, že ve stávající složité době budeme vaši štědrou pomoc opravdu potřebovat. Prvního března spustíme prodej zbývajících štědrých akreditací (3x Partner pas a 25x Noir pas), na apríla potom i omezený počet Noir pasů společně s ubytováním (3 ubytovací balíčky).
Ještě jednou děkujeme!
Festivalový tým 2023
🖤🖤🖤

Vzkazy patronů a hostů 10. NFF

I Noir může být Happy.
Martin Finger

”Život je jeden z nejtěžších, Marlowe. A tak je to se vším.” Raymond Chandler
Pozn. Naštěstí jsou ještě věci, jako třeba NoirFilmFest!
Tomáš Hanák 2022

Příští rok ve stejnou dobu!
Honza Hřebejk ❤️

Mám to tady moc rád. ❤️ Ať Noir září.
Děkuju
Jan Teplý

Bon jour! Noir!
Marhoul Václav

Noir Festival – Hvězda na hoře – Byl jsem tu – Štern Berk
Leoš Noha

Ozvěny NFF v Klubu rváčů

Po listopadových Ozvěnách v pražském kině Lucerna a prosincových v boskovickém Kině Panorama a brněnském Kině Art přichází na řadu další tři kina, která se z programu 10. ročníku rozhodla promítnout kultovní snímek Davida Finchera Klub rváčů.
V Olomouci se na něj můžete těšit 9. ledna v kině Telegraph (více informací zde), 13. ledna v ostravském Minikině (více informací zde) a nakonec i v Biografu Sokol Křivoklát, a to 14. ledna (více informací zde).
Partnerem projekcí Ozvěn je Velvyslanectví USA v Praze.

Přejeme krásný nový rok 2023!

11. ročník NFF opět na hradě Český Šternberk

Je to tady! Jako každý rok na Mikuláše zveřejňujeme datum a místo konání dalšího ročníku Noir Film Festivalu. Příští léto se na vás budeme opět těšit na hradě Český Šternberk, a to od 24. do 27. 8. 2023.

Štědré akreditace bude možné zakoupit již od 1. 2. 2023, ostatní potom od 1. 5. 2023.
Kompletní program zveřejníme v pondělí 26. 6. 2023.

Krásné svátky a veselý nový rok 2023 všem!

Váš tým NFF

Děkujeme za hojnou účast na Ozvěnách NFF 2022!

Děkujeme všem návštěvnicím a návštěvníkům za nádherné tři dny s pěti projekcemi filmů z 10. ročníku Noir Film Festivalu, které jsme strávili v kině Lucerna v Praze. Těšíme se na vás na všechny v srpnu na 11. NFF!

Partneři letošních Ozvěn Noir Film Festivalu

Partnery Ozvěn 10. Noir Film Festivalu v pražském kině Lucerna jsou  jsou Velvyslanectví USA v Praze a společnost BRAVA machining s.r.o. Děkujeme za podporu!

Vstupenky v ceně 130 Kč je možné na stránkách kina Lucerna.

Více informací k Ozvěnám najdete zde.

Ozvěny 10. Noir Film Festivalu

Jako každý rok, i letos jsme pro naše nejvěrnější fanoušky a fanynky, ale i ty, kteří letos v srpnu na Český Šternberk nemohli přijet, připravili Ozvěny letošního jubilejního 10. ročníku Noir Film Festivalu. Na tradičním místě, v Malém sále pražského kina Lucerna, a v tradičním listopadovém čase (17.–19. 11. 2022) se můžete těšit na pětici snímků vybraných napříč programovými sekcemi.

Ve čtvrtek 17. listopadu promítneme jeden z titulů z letošní miniretrospektivy Davida Finchera: Klub rváčů (1999), kultovní snímek z konce 90. let natočený podle stejnojmenného románu amerického spisovatele Chucka Palahniuka. V pátek 18. listopadu na diváky a divačky čeká dvojice filmů: Líbej mne až k smrti (1955) – „apokalyptický“ noir Roberta Aldriche, jenž stojí na konci klasické fáze filmu noir, a Mys hrůzy (1962), ve kterém se sešly hollywoodské legendy Robert Mitchum a Gregory Peck. Poslední den, v sobotu 19. listopadu, budou ke zhlédnutí sanfranciský noir Dálnice zlodějů (1949) v režii Julese Dassina zařazený v letošní hlavní tematické sekci Noir na černé listině a noirová klasika Mildred Pierce (1945) podle Jamese M. Caina s Joan Crawford v její jediné oscarové roli.

Vstupenky v ceně 130 Kč je možné zakoupit na stránkách kina Lucerna.

Seznam projekcí:
čtvrtek 17. 11., 20:00 – Klub rváčů (1999, 139 min., r. David Fincher)
pátek 18. 11., 18:30 – Líbej mne až k smrti (1955, 106 min., r. Robert Aldrich)
pátek 18. 11., 20:45 – Mys hrůzy (1962, 106 min., r. J. Lee Thompson)
sobota 19. 11., 18:30 – Dálnice zlodějů (1949, 94 min., r. Jules Dassin)
sobota 19. 11., 20:30 – Mildred Pierce (1945, 111 min., r. Michael Curtiz)

Facebooková událost Ozvěn

Partnery Ozvěn jsou Velvyslanectví USA v Praze a společnost BRAVA machining s.r.o. Děkujeme za podporu!

Partneři

Tento web používá k poskytování informací a analýze návštěvnosti soubory cookies. Jeho prohlížením s tím souhlasíte.

více souhlasím