Bollywoodský Noir

02.5.2021

Bollywoodský Noir

Návštěvníci a návštěvnice 9. ročníku Noir Film Festivalu se mohou těšit na dosud patrně nejexotičtější exkurzi, neboť po Japonsku, Mexiku a řadě evropských zemí se podíváme do Indie.

Návštěvníci a návštěvnice 9. ročníku Noir Film Festivalu se mohou těšit na dosud patrně nejexotičtější exkurzi, neboť po Japonsku, Mexiku a řadě evropských zemí se podíváme do Indie. Mohlo by se zdát, že tamější kinematografická tradice – tak silně opřená o spojení s hudbou a tancem – se s poetikou filmu noir vylučuje. Ve skutečnosti ale bollywoodské filmy klasického období pokrývají množství žánrových poloh a mezi snímky z 50. a 60. let, na které se náš výběr zaměří, je možné najít mnoho látek s kriminálními, gotickými či hororovými motivy. Zároveň však indický populární film nebyl nikdy tak ideologicky podvratný jako americký noir a, jak trefně poznamenal Corey Creekmur, ve většině snímků je nakonec obnoven společenský řád a ustanovena heterosexuální romantická dvojice.

Nejblíže k západní koncepci filmu noir má patrně nejstarší snímek v sekci, režijní debut Guru Dutta Sázka (Baazi, 1951) natočený pod silným vlivem Asfaltové džungle (The Asphalt Jungle, 1950, promítána na premiérovém ročníku NFF v roce 2013). Příběh hazardního hráče Madana (Dév Ánand), který se zaplete s kriminálními živly, je zasazen do prostředí heren, klubů a chudinských čtvrtí, jejichž ponurost zintenzivňuje expresivní svícení a všudypřítomný cigaretový kouř. V Duttově produkci vznikla také Kriminálka Bombaj (C.I.D., 1956), kterou režíroval Rádž Khosla. Dév Ánand ve filmu hraje policejního inspektora, který se sám stane hlavním podezřelým z vraždy vlivného vydavatele novin. Zbývající dva filmy z našeho výběru mají blíže ke gotickému filmu a pracují s motivem nadpřirozena: v Madhumatí (1958) jde o reinkarnaci, zatímco v Mlze (Kohraa, 1964) o ducha přicházejícího ze záhrobí. Druhý jmenovaný získává na zajímavosti i tím, že jde o volnou adaptaci románu Mrtvá a živá (Rebecca, 1938) od Daphne du Maurier, tedy látky, kterou v roce 1940 v Hollywoodu úspěšně zadaptoval Alfred Hitchcock (uvedeno na 7. NFF v roce 2019, dostupné i ve festivalové edici na blu-rayi).

Tak odhoďte předsudky a přijďte se přesvědčit, že tanec a noir jdou dohromady!

Partneři

Tento web používá k poskytování informací a analýze návštěvnosti soubory cookies. Jeho prohlížením s tím souhlasíte.

více souhlasím