Posedlost

Ossessione / Obsession
Itálie, 1943, 134 min.

Režie: Luchino Visconti
Produkce: Libero Solaroli (Industrie Cinematografiche Italiane)
Scénář: Luchino Visconti, Mario Alicata, Giuseppe De Santis, Gianni Puccini, Alberto Moravia
Kamera: Aldo Tonti, Domenico Scala
Hudba: Giuseppe Rosati
Hrají: Clara Calamai, Massimo Girotti, Dhia Cristiani, Elio Marcuzzo, Vittorio Duse

Román Jamese M. Caina Pošťák vždycky zvoní dvakrát vyšel poprvé v roce 1934 a okamžitě se dočkal silné čtenářské odezvy. Hollywoodská studia rozpoznala jeho komerční potenciál, ale cenzoři vystavili jakýmkoliv myšlenkám na věrnou filmovou adaptaci stopku. První americká verze příběhu o tragických důsledcích milostného trojúhelníku tak mohla vzniknout až po druhé světové válce (uvedli jsme ji na NFF 2013). Mezitím se ale látka ujala v Evropě. Pierre Chenal v roce 1939 režíroval pod názvem Le dernier tournant francouzský přepis sdílející mnohé rysy s linií poetického realismu. Druhou, slavnější adaptaci připravil milánský rodák Luchino Visconti. Jeho Posedlost nabízí určité stylové a tematické paralely k tehdy teprve rodícímu se italskému neorealismu, přestože debutující režisér tvořil také pod silným vlivem svého mentora Jeana Renoira, jenž měl s příběhy vášně a zločinu rovněž bohaté zkušenosti (např. Člověk bestie). (Milan Hain)

PROMÍTÁNÍ:
Čtvrtek 20. 8., 14.15, Sál Claire Trevor
Sobota 22. 8., 16.45, Sál Claire Trevor

Odkazy:
CSFD
IMDb

ČESKY | ENGLISH